روايات

رواية عودة بعد غياب الفصل الثامن 8 بقلم حنين الماضي

رواية عودة بعد غياب الفصل الثامن 8 بقلم حنين الماضي

رواية عودة بعد غياب الجزء الثامن

رواية عودة بعد غياب البارت الثامن

رواية عودة بعد غياب
رواية عودة بعد غياب

رواية عودة بعد غياب الحلقة الثامنة

☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️

مى : الو

عز : حبيبة بابا ازيك

مى : ازيك يا بابا وحشتنى اوى

عز : وانتى كمان يا حبيبتى عاملة أية انتى وأخواتك

مى : كويسين

عز : كل سنة وانتى طيبة العيد بكرة

 

 

 

 

 

مى : وانت طيب يا بابا ،طيب هتيجى اشوفك

عز : هاجى اصلى العيد معاكى انتى وأخواتك اية رأيك

مى : بجد يا بابا

عز : بجد يا حبيبة بابا

مى : ماشى وانا هفضل مستنياك فالبلكونة عشان اشوفك وانت جاى

عز : ماشى

____________

ميرفت : بتكلمى مين يا مى

مى : دة بابا يا ماما بيسلم علينا عشان العيد وقالى هيجى يصلى العيد معايا وانا هفضل واقفة فالبلكونة هستناة

ميرفت : طيب

مى : انتى مضايقة يا ماما أن احنا بقينا بنكلم بابا ؟

ميرفت : لا يا حبيبتى دة بابا بردوا ولازم تكلموة

 

 

 

 

 

 

 

مى : انتى احلى ماما فالدنيا

_______________

منى : ماما عاوزة اقولك حاجة ،انا معرفش لية بحلم ببابا كتير اليومين دوول وبقوم من النوم زهقانة

ميرفت: اكيد بتفكرى كتير قبل ما تنامى

منى : لا بالعكس أنا دائما بهرب من التفكير دة

ميرفت : مينفعش تفضلى هربانة كدة ،دة بابا بردوا والمفروض مالكوش دعوة بزعلى معاة

منى : بزعل منة لانة عذبك وضايقك كتير

ميرفت : بس كدة ربنا هيزعل منك وبعدين مراد ومى اخواتك متعلقين بية جدا وبيحبوة يبقى معنى كدة هو كويس اكيد معاهم ،انتى حاولى اتكلمى معاة يمكن تبقى زيهم بدل ما انتى بعيدة كدة وزعلك منة دة مش هيحل حاجة خلاص

منى : بس هو مبيحاولش يقرب منى اشمعنى انا اقرب

 

 

 

 

 

 

ميرفت : عشان هو عارف أنة لو كلمك انتى هتضايقى ، عالعموم هو كلم اختك وقالها هيجى بكرة يصلى العيد معاها ابقى كلمية وافرحى بالعيد معاهم

منى : هيجى فعلا !؟

ميرفت : هو بيقولها كدة بس ما اعتقدش هيجى

منى : بس لو مجاش مى هتزعل جدا وممكن تقعد تعيط

ميرفت : يارب يخيب ظنى ويجى بدل ما ينكد عليها فالعيد وتقعد تعيط

__________________

مراد : عجبك كدة اهو انت اتمنعت من إجازة العيد

بهاء : اعمل ايه بس كان غصب عنى والدنيا تلجج وهما واقفين للواحد بالثانية

مراد : طيب هتعمل ايه دلوقتى

 

 

 

 

 

بهاء : هعمل ايه هنفذ غصب عنى الحبس بس المشكلة فى اهلى كانوا عاملين حسابهم انزل إجازة العيد دة .

مراد : طيب انت حتى مش هتعرف تتصل بيهم تبلغهم

بهاء: خلاص يا مراد مافيش غير حل واحد

مراد : أية هو الحل دة ؟ اوعى تقولى هتهرب ولا هتعمل تعبان

بهاء : أهرب فين انت كمان هو هنا ينفع الكلام دة ، لا بص انت مدام نازل اجازتك ،معلش عدى عليهم عندى فالبيت وعرفهم اللى حصل عشان ميفضلوش قلقانيين عليا

مراد : انا كدة هنكد عليهم

بهاء : اهم يطمنوا ويعرفوا انى كويس بدل ما يقعدوا مستنين كل شوية ادخل عليهم ويعيدوا بقى من غير انتظار

مراد : حاضر هات العنوان وانا هعدى ابلغهم قبل ما ارجع البيت وكل سنة وانت طيب

 

 

 

 

 

 

بهاء : تسلم والله ،الواحد من غيرك مكنش عارف هيعمل ايه انت اكتر من اخويا يا مراد

مراد : يا جدع متقولش كدة وان شاء الله تنزلهم الإجازة الجاية على طول

بهاء : ان شاء الله

_________________

مراد خرج من المدرسة لبيت بهاء عشان يبلغهم أن بهاء مش جاى الإجازة دى ..

مراد : اكيد دة البيت صح ، اخبط وأشوف مين هيفتح وابلغهم الخبر وربنا يستر

….: مييين

مراد : انا اناااا زميل بهاء فالمدرسة

….: اهلا وسهلا

مراد بتتنيحة: 😳

 

 

 

 

 

….: 😊😊 بهاء مجاش لية

مراد بخجل: معلش معلششش هو احنا اتوزعنا فالاجازات وهو ان شاء الله هينزل الإجازة الجاية

……: 😊😊

مراد : 😊😊😊😊

وفضل الصمت بين اخت بهاء ( سمر ) وبين مراد ،لحد ما نزل من البيت عندها وهو متلغبط وعرقان ومش عارف هو مالة ولا حصلة اية من ساعة لما شاف سمر .

طول الطريق وهو بيفكر فى نظرة عنيها وابتسامتها وحاسس أن قلبة عمال يدق ومش عارف يهدأ ..

ميرفت : اهلا يا مراد ،عمالة اقول زمانة جاى زمانة جاى

مراد : كل سنة وانتى طيبة يا ماما

ميرفت : وانت طيب يا حبيبى ،يالا ادخل ريح شوية لحد ما اجهز الفطار ونسهر بقى بعد الفطار فى ليلة العيد

مراد : حاضر

 

 

 

 

 

 

مى : بابا جاى يا مراد بكرة يصلى معانا العيد

مراد : بجد يا ماما بجد كلام مى

ميرفت : ان شاء الله يا حبيبى ،هو كلم اختك وقالها ويارب يجى

مراد :اكيد هيجى يا ماما صح مدام اتصل وقال كدة لمى يبقى هيجى عشان هو عارف هى بتحبة ازاى

ميرفت : يالا ادخل غير هدومك

__________________

الله أكبر الله أكبر الله أكبر لا إله إلا الله، الله أكبر الله أكبر ولله الحمد، الله أكبر كبيرًا، والحمد لله كثيرًا، وسبحان

 

 

 

 

الله بكرة وأصيلًا، لا إله إلا الله وحده، صدق وعده، ونصر عبده، وأعز جنده، وهزم الأحزاب وحده، لا إله إلا الله

ميرفت : رجلك هتوجعك كدة اقعدى ولا تعالى ننزل نصلى

مى : بابا قال أنة جاى يصلى معايا وانا هفضل واقفة فالبلكونة مستنياة 😭 هو مش هيضحك عليا صح يا ماما عشان عارف ان انا بحبة وهفرح لو جة

منى : طيب تعالى ننزل نصلى وهو اكيد لو جة هيستنانا

مى : لاة 😭😭 انا هفضل واقفة كدة

ميرفت : انزل يا مراد مع اخوك صلى وانا مضطرة اقعد مع اختك يمكن بابا يجى

مراد بزعل : حاضر يا ماما

منى : بطلى عياط بقى عشان لو جة ميبقاش شكلك معيطة

مى : 😭😭😭😭

 

 

 

 

 

__________

بعد حوالى خمس ساعات ومى واقفة فالبلكونة مستنية باباها زى ما وعدها .

ميرفت : تعالى يا حبيبتى اقعدى ريحى رجلك هو مش جاى خلاص

مى بصوت متقطع فالعياط: 😭😭😭 زعلا. نة منة يا ما. ما

ميرفت : معلش يا حبيبتى المهم تهدى وانا هعملك بقى كل الحاجات الحلوة اللى بتحبيها

مى :😭 مش عاوزة انا داخلة انام هو مش بيحبنى 😭

مراد بحزن : تعالى انا هدخل معاكى لحد ما تهدى

________

منى : عاوزانى احبة ازااااى مش فاهمة !! شايفة شكل مراد ومى يا ماما ،ليييية يكسر قلبها فالعيد كدة هى مش بنتة زى الباقيين اللى قاعد معاهم

ميرفت : ماهى الشغالة جيبالة بنت واكلة عقلة ،اغلب الايام عند الشغالة 🙂

 

 

 

 

 

منى : ماهو قاعد على طول عندها ،مجتش على الكام ساعة دوول يجى عشان خاطر مى والا مكنش كلمها وقالها انة جاى ونكد عليها وعلينا

ميرفت : 🙂🙂

منى : انا بكرهة وبكره كل الرجالة عشان انانيين ومش بيحبوا غير نفسهم

ميرفت : غلط كدة وتفكيرك كدة هيتعبك باقى حياتك

منى : ماما انا متنكدة بسبب زعل اخواتى عجبك شكلهم

ميرفت : شوية وندخل نهزر ونضحك وهو من امتى معانا ،مش احنا هنا على طول مع بعض خلاص دى اهم حاجة

منى : ربنا يخليكى لينا يا ماما

ميرفت : ويخليكوا ليا يا حبيبتى انتى وأخواتك يارب

_____________

 

 

 

 

 

عز الدين : يعنى بسبب بنتك اللى واخدة عقلى دى زمان مى بنتى مش مبطلة عياط

نادية : مش شايف عمالة تضحكلك ازاى

عز : اهى دى الوحيدة اللى خايف عليها اكتر واحدة

نادية : لية بتقول كدة

عز : مش ضامن اعيش لحد ما اربيها وتكبر زى اخواتها

نادية : ربنا يخليك لينا متقولش كدة

عز : عالعموم لو حصلى حاجة اهو انتى قاعدة فى شقتك مع بنتك والفلوس اكيد هتتقسم عليكوا وهتكفيكوا كلكوا تربوا العيال

 

 

 

 

نادية : ربنا يخليك لينا ولا يحرمنا منك ..

عز : انا هنزل مشوار كدة وجاى

نادية : هتروح عند مدام ميرفت

عز : لا اروح فين مش هينفع

نادية : طيب خلى بالك من نفسك عشان رؤى مستنياك

عز : هههه حاضر

________________

عز : طمنى يا دكتور انا قلقان بقالى فترة وبقيت احس اى مجهود بيتعبنى جدا ومش قادر اتحرك براحتى زى الاول

الدكتور : يا عز انا قولتلك قلبك خلاص اشتكى من المجهود ولازم ترتاح انت مش حمل اى أزمة تجيلك

عز : يظهر انى لازم اسمع كلامك ومش هينفع أخبى على ولادى اكتر من كدة ،عشان يعرفوا كل حاجة.

 

 

 

 

 

الدكتور : يا عم الاعمار بيدى الله متفولش على نفسك ،بس انت خد بالك من صحتك وارتاح شوية

عز : حاضر يا دكتور

____________

خرج عز الدين من عند الدكتور وايدة على قلبة وحاسس أن التعب عمال يزيد علية .

☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️☎️

ميرفت : الو

عز بصوت متقطع : ميرفت انا تعبان وعاوز اجى انام مع العيال

ميرفت : أية دة مالك يا عز فيك اية

عز : مش قادر اخد نفسى هاجى قولى للعيال هاجى انام معاهم طول اليوم

ميرفت : طيب تعالى هما كمان عاوزينك

_________

 

 

 

 

 

 

ميرفت : يا مى يا مراد يا ولاد

مى : نعم يا ماما

ميرفت : بابا كلمنى وجاى فالطريق وبيقولى انا كنت تعبان مقدرتش اجى وجاى يصالحكوا وفعلا وهو بيكلمنى صوتة تعبان

مى : انا قولت بابا مش ممكن يزعلنى هههه

مراد : هههه حبيبتى يا ماما وانتى وافقتى اخيرا بابا يجى ينام معانا

ميرفت : هو حقة وحقكوا يا حبيبى وانا هبقى فالمطبخ اعملكوا اكل وكويس أن تيتة مسافرة عند اخواتها عشان تبقوا براحتكوا

الولاد : هههه حبيبتى يا ماما بنحبك جدااا

_____’_______

ميرفت : الباب بيخبط افتحوا

 

 

 

 

 

 

مراد : انا هفتح … باباااا مالك

ميرفت بخضة: عز مالك فيك اية

مى : باباااااا

منى : 🥹🥹

عز : عاوز انام فى أوضة الولاد

ميرفت : حاضر تعالى استريح أسندوا معايا يا مراد

مراد : حاضر حاضر

مى : 😭😭

عز : كنت مستنى اجى هنا بأعجوبة على ما وصلت

 

 

 

 

 

ميرفت : مالك يا عز

عز : حقك عليا يا ميرفت انا ظلمتك كتير وجيت عليكى كتير وانتى كنتى زوجة وأم مافيش زيها

ميرفت : استريح يا عز بلاش كلام انت تعبان

عز : مى حبيبتى متزعليش منى انا عارف انك قعدتى تعيطى ،بس حقك عليا وانت يا مراد وحشتنى..تعالى يا منى بنتى الكبيرة القوية اللى بحبها واكرم كمان راجل

منى : بابا انت تعبان اوى استريح

عز :انا بحبكوا وبحب امكوا جدا وبحترمها والغلط كان فيا انا مش فيها ومش عاوز حد يزعل منى انا كبرت ومش ضامن حاجة وممكن اموت فى أى لحظة

مى : بابا 😭😭😭

 

 

 

 

 

عز : تعالى يا مى ومراد ومنى وكان نفسى اكرم يكون موجود عشان اخدة فى حضنى هو كمان

ميرفت : نام يا عز استريح وبكرة كلنا موجودين

عز : سيبيهم نايمين فى حضنى كدة أنا قلبى كدة مستريح

_________

بعد ساعتين عز راح فالنوم ومى كمان نامت فى حضنة ،لكن منى ومراد خرجوا للمامتهم

منى : ماما أنا خايفة على بابا

ميرفت : هو تعبان شوية يمكن لما ينام ويرتاح و يصحى يبقى احسن

مراد : اول مرة اشوف بابا كدة

☎️☎️☎️☎️☎️

مراد : الو

…. : ازيك عامل أية

 

 

 

 

 

 

مراد : الحمدلله

….: اكلم ماما

مراد : حاضر

ميرفت : السلام عليكم

… : عليكم السلام ازيك يا ميرفت

ميرفت : الحمدلله

… : اكيد عرفتى صوتى

ميرفت : اة طبعا عاملة أية وولادك عاملين ايه

أميرة : الحمد لله.. كنت بطمن اشوف عز عندك لانة كان المفروض يجى واتأخر بحسبة عند نادية قالتلى نزل من بدرى

ميرفت : اة جة من شوية ودخل نام مع البنات بس كان شكلة تعبان اوى

أميرة : هو عندة القلب للأسف وهو ميعرفش انى عارفة

 

 

 

 

 

 

ميرفت : 😱 القلب

أميرة : وجاتلة الأزمة اكتر من مرة وكان بيخبى بس انا كنت بعرف من التحاليل والأشعة اللى بيعملها كنت باخدها وهو مش موجود اوريها لدكتور يفهمنى وارجعها تانى فالمكان اللى مخبيها فية

مى : بااااااااابااااااا ماماااااااا

ميرفت : بنتى

😱😱😱😱😱😱😱😱

مى بانهيار : باباااا عمل حركة ومش راضى يرد عليا

ميرفت : عز عززز. بسرعة يا مراد نادى دكتور احمد بسرعة

مراد : حاضر حاضر

___________

الدكتور : معلش اخرجوا كلكوا برة

 

 

 

 

 

 

 

ميرفت :خلينى معاك

الدكتور : 😔😔

ميرفت بقلق : أية يا دكتور

الدكتور : البقاء لله شدى حيلك

ميرفت : 😱😱😱 لااااااايا عززز قووووووم عزززززز

الولاد : بابااااااا قووووم متموتش

مى : بابا ماااات باباااا ماااات خلاص يا مامااااا

مراد : باباااااااا

أميرة : انا طالعة مش مصدقة أن الصريخ من هنا اوعوا تقولوا أن عز مات

 

 

 

 

 

ميرفت : ماااات يا اميرة ماااات رجع هنا عشان يموت قدامى وقدام عيالة 😩😩😩

ميرفت وأميرة حضنوا بعض وطبعا عياط وصريخ جامد ،ونفس الوضع بالنسبة لولاد أميرة وولاد ميرفت عيااااط هيستيرى

___________________

مات البطل الأساسى فالرواية ،مات وساب وراة ولاد حلال من صلبة يدعولة أنة على الرغم من نزواتة لكن حافظ على حقوق امهاتهم وعدل بينهم وكل واحدة كانت زى التانية لكن عمرة ما مد ايدة على واحدة من زوجاتة ولا شتمها قدام اولادها ولا قلل منها ..

الله يرحم ابو بطل القصة اللى ساب أساس معانا فيما بعد نبتدى بية روايتنا …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عودة بعد غياب

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!